Onlinekiosk Blendle heeft onlangs 4 miljoen euro aan financiering opgehaald. Het geld komt van Novamedia-dochter BookSpot en de Deense investeerder Morten Strunge. Het geld gebruikt Blendle voor verdere groei, onder meer door marketing.
Via Blendle kunnen mensen artikelen uit kranten en tijdschriften lezen tegen betaling van een klein bedrag per artikel. Via Blendle Audio kunnen leden onderweg luisteren naar verhalen uit kranten en tijdschriften. Volgens Blendle-oprichter Alexander Klöpping zal onder meer flink geïnvesteerd worden in deze luisterdienst.
Blendle en BookSpot vinden elkaar naar eigen zeggen ,,in de liefde voor lezen van boeken en journalistieke producties". Ook hebben de twee de ambitie om lezen zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
Strunge richtte eerder verschillende bedrijven op en verkocht deze. Hij stond onder meer aan de wieg van telecombedrijven Onfone en Plenti en een abonnementsdienst voor e-books en audioboeken Mofibo. Zijn investering in Blendle is zijn grootste tot nu toe. Hij gelooft dat de onlinekiosk kan herdefiniëren hoe journalistiek tot ons wordt genomen.
Eerder investeerden de New York Times, Axel Springer, Nikkei en INKEF Capital al in Blendle. Overigens zijn er ook partijen die het minder zien zitten in Blendle. In oktober vorig jaar trok De Telegraaf zich terug uit abonnementsdienst Blendle Premium. Losse artikelen uit De Telegraaf bleven wel via Blendle te koop. Eerder keerde NRC Blendle al helemaal de rug toe.