Vliegtuigproducent Boeing staat op het punt een vrachtversie van zijn 777X-straalvliegtuig te introduceren. Daarbij zou Qatar Airways al interesse hebben getoond in het Amerikaanse toestel. Eerder maakte Airbus bekend dat het aan een nieuw vrachttoestel werkt.
Het is ongebruikelijk voor een vliegtuigbouwer om een vrachtvliegtuigvariant van een vliegtuig te verkopen voordat de passagiersversie op de markt is. Door ruzie met regelgevende instanties laat het commerciële debuut van het eerste passagierstoestel 777X van Boeing nog tot zeker eind 2023 op zich wachten.
Naast Qatar Airways probeert Boeing ook andere bedrijven als FedEx, Lufthansa, Singapore Airlines en Deutsche Post DHL te verleiden om het nieuwe vrachtvliegtuig te kopen, aldus bronnen tegen persbureau Bloomberg. De lancering van het toestel zal naar verwachting volgende maand tijdens de Dubai Airshow zijn.
Sinds de coronacrisis floreert de luchtvracht, terwijl de passagiersaantallen bij luchtvaartmaatschappijen juist sterk zijn gedaald. De nieuwe Airbus is gebaseerd op de A350-1000-jet. Doel van Airbus met het toestel is om de suprematie van Boeing op dit vlak te doorbreken.