Supermarktconcern Ahold Delhaize brengt webwinkel bol.com dit jaar toch niet naar de beurs. Eerder kondigde het bedrijf nog aan een minderheidsbelang van de webshop naar de beurs te willen brengen om geld op te halen voor verdere investeringen in de site.
Volgens het moederbedrijf van Albert Heijn zijn de omstandigheden op dit moment ongunstig voor zo'n stap. E-commercebedrijven groeien niet meer zo stormachtig als tijdens de hoogtijdagen van coronalockdowns, toen fysieke winkels gesloten waren of met andere beperkingen te maken hadden. Webshops zijn ook door de oplopende inflatie en het lage consumentenvertrouwen minder aantrekkelijke beleggingen, omdat mensen daardoor minder geneigd zijn flink te shoppen.
Ahold Delhaize zegt nu te kiezen voor een groeipad van bol.com waar minder forse investeringen voor nodig zijn. Dat maakt ook deel uit van een besparingsplan dat de komende drie jaar 250 miljoen tot 300 miljoen euro aan kosten moet schelen in Europa. Het concern zegt opnieuw een beslissing te nemen over de toekomst van bol.com als de marktomstandigheden gunstiger zijn.
De online-omzet van Ahold Delhaize in Europa daalde het afgelopen kwartaal met 1 procent ten opzichte van een jaar eerder, terwijl de webshops in de Verenigde Staten nog wel duidelijk groeiden. Dat kwam vooral door afgenomen verkopen van non-foodproducten, zoals kleding, elektronica en speelgoed. Onlineboodschappen wonnen nog wel aan populariteit met een verkoopplus van ruim 11 procent.