Ook Nederlandse rederijen overwegen net als de Deense containerrederij Maersk om de doorvoer in de Rode Zee te pauzeren. Directeur Annet Koster van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) laat weten hierover signalen te hebben ontvangen. "Het zou mij niet verbazen als een flink aantal tot hetzelfde besluit komt. Het is nu gewoon echt heel gevaarlijk daar", zegt ze.
Vrijdagmiddag maakte Maersk de doorvoerpauze bekend. Het gaat om de route vanuit de zuidelijke zeestraat, een belangrijke doorvoerroute voor schepen naar Europa. De laatste tijd worden containerschepen regelmatig aangevallen door de Houthi's, een Jemenitische rebellenbeweging. Dit doen de Houthi's uit wraak voor bombardementen van Israël in de Gazastrook. Donderdag werd een schip van Maersk op weg naar Israël nog aangevallen met een raket door de Houthi's. De Deense containerrederij besloot om de veiligheid van mensen aan boord de vaarpauze in te voeren.
Koster van de KVNR noemt het besluit van Maersk "een heel belangrijk signaal". "De aanvallen hebben Nederlandse reders echt geschokt", zegt ze. Welke rederijen ook overwegen niet meer door de Rode Zee te varen, wil ze niet zeggen. Volgens haar gaat het om zowel grote als kleinere bedrijven met verschillende soorten goederen. Persbureau AFP meldt dat Hapag-Lloyd, een grote Duitse containerrederij, heeft besloten om tot maandag niet meer door de Rode Zee te varen.
Als alle rederijen die een pauze overwegen dit daadwerkelijk doen, leidt dat volgens Koster tot vertragingen van de levering van producten die schepen vervoeren. Die vertragingen kunnen oplopen tot tien dagen als je uit gaat van een gemiddelde snelheid, aldus de directeur. "Dat betekent dat reders alternatieve routes onderlangs moeten zoeken."