De Europese Commissie is teleurgesteld dat Volkswagen geen heldere garanties kan geven in geval van problemen met dieselauto’s die zijn teruggehaald en gerepareerd. Het Duitse bedrijf heeft inmiddels 80 procent van de met sjoemelsoftware uitgeruste diesels in de EU hersteld en zegt de rest voor 2020 te zullen aanpassen. ,,Maar daar blijft het bij’’, aldus EU-commissaris Vera Jourová (consumentenrechten).
Volgens Jourová is er weliswaar een duidelijk verbetering in de manier waarop het bedrijf zijn klanten nu informeert. ,,En VW maakt het in 2016 gevraagde actieplan om alle auto’s gratis te repareren waar. Maar Volkswagen geeft geen garantie dat de update van de teruggehaalde dieselauto’s geen invloed op de prestaties van de wagens heeft’’, aldus de Tsjechische in de laatste rapportage over 'de dialoog met Volkswagen’.
Ook wijst ze erop dat, anders dan in de Verenigde Staten, gedupeerde autobezitters in de EU geen geldcompensatie van de autofabrikant krijgen. ,,Daaruit blijkt opnieuw dat we sterkere regels nodig hebben zodat consumenten hun schade kunnen verhalen, inclusief via collectieve vorderingen bij de rechter.’’
Volkswagen gaf in september 2015 toe met behulp van software vals te hebben gespeeld bij emissietesten. Daardoor leken diesels schoner dan ze in werkelijkheid waren. Er moesten 8,5 miljoen dieselauto’s in de EU worden teruggeroepen. In Nederland is 75 procent van de sjoemeldiesels inmiddels gerepareerd.