In het internationale wegtransport dreigt komende weken een ernstig tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Veel bedrijven in Midden- en Oost-Europa maken namelijk gebruik van Oekraïense chauffeurs en die worden momenteel opgeroepen mee te vechten tegen Rusland. Daarvoor waarschuwt ondernemersvereniging evofenedex.
Ook in de landen aan de oostgrens van de Europese Unie worden reservisten opgeroepen. Dit is bijvoorbeeld het geval in Polen, weet de organisatie die veel Nederlandse handels- en productiebedrijven vertegenwoordigt.
Veel van die Midden- en Oost-Europese chauffeurs rijden normaal niet alleen van bijvoorbeeld Oekraïne en Polen naar Nederland en weer terug. Een woordvoerster wijst erop dat ze onderweg ook verschillende ritjes rijden in West-Europa. De mogelijke impact van het wegvallen van veel van deze chauffeurs is daarom breder dan alleen de handel met de conflictgebieden.
Maar wat de precieze omvang is van het dreigende chauffeurstekort, durft de zegsvrouw niet te zeggen. Ze wijst er ook op dat er in de branche al langer sprake is van schaarste aan personeel. Daarbij speelt mee dat de Europese economie vorig jaar heel snel herstel liet zien van de coronacrisis en er daardoor veel vraag ontstond naar allerlei materialen en grondstoffen en dus ook naar het transport hiervan.
Volgens een internationale schatting zouden er daarnaast ongeveer 12.000 chauffeurs in en om Oekraïne gestrand zijn. Vandaar dat verladers in heel Europa aan overheden vragen om snel passende maatregelen te nemen, zoals het tijdelijk opschorten van visum- en vergunningsverplichtingen.
Meer transportstromen worden hard geraakt door het conflict in Oekraïne en de westerse sancties tegen Rusland. Veel rederijen zijn bijvoorbeeld gestopt met het aannemen van vracht voor zeetransport via de Zwarte Zee. Verder is het spoorvervoer in Belarus zwaar ontregeld door cyberaanvallen en ook door het vervoer van militair materieel. Daarnaast is het betalingsverkeer met Rusland grotendeels tot stilstand gekomen door de financiële sancties, schrijft evofenedex in zijn meest recente update van de situatie.
De organisatie gaat daarbij uit van een verdere stijging van de transporttarieven vanwege de oplopende olieprijzen. Ondernemers die nog goederen proberen te exporteren naar Rusland zouden daarnaast rekening moeten houden met frequente controles en vertragingen.