De Stichting Diesel Emissions Justice kan doorgaan met de collectieve rechtszaak tegen Mercedes-Benz om compensatie voor het sjoemelschandaal met dieselauto's. Dit heeft de rechtbank in Amsterdam woensdag bepaald. Met de zaak wil de claimclub een schadevergoeding afdwingen voor gedupeerde dieselautobezitters.
Het sjoemeldieselschandaal werd in 2015 bekend en begon bij Volkswagen. Het Duitse autoconcern gaf toe dat het op grote schaal emissietesten had gemanipuleerd met speciale software. Met die zogeheten sjoemelsoftware leken de voertuigen veel minder milieuvervuilend dan ze daadwerkelijk waren.
De Stichting Diesel Emissions Justice zegt bewijs tegen Mercedes te hebben met de resultaten van een onderzoek dat laat zien hoe de sjoemelsoftware van Mercedes precies werkt. Ook stelt de claimclub dat Mercedes in de eigen administratie veel meer sjoemeldiesels signaleerde dan het autoconcern rapporteerde aan onder meer overheidsdienst RDW. Volgens de stichting moest meer dan 90 procent van alle dieselauto's van Mercedes die tussen 2008 en 2018 in Nederland op kenteken stonden, worden teruggeroepen om de sjoemelsoftware.
De rechtbank kan zich nu eindelijk op de claims zelf richten, meldt advocaat Joost Edixhoven van de stichting. "In het vonnis van vandaag beval de rechter Mercedes hierover open kaart te spelen. Mercedes kan dus niet langer verstoppertje spelen."
In november kreeg de claimclub ook al goedkeuring voor een collectieve zaak tegen Peugeot, Citroën, DS en Opel. Volgens de stichting vertegenwoordigt zij de bezitters van in totaal meer dan 150.000 geregistreerde dieselauto's van verschillende merken.