Vakbond CNV is bang dat werkende Nederlanders flink de dupe worden van rekeningrijden. Deze overheidsmaatregel, die in 2030 van kracht moet worden, kan miljoenen mensen volgens een berekening van de vakbond honderden euro’s per maand meer kosten. "Het CNV is voorstander van het verminderen van de CO2-uitstoot, maar werknemers moeten hier niet de torenhoge rekening voor betalen", stelt voorzitter Piet Fortuin.
De tarieven voor rekeningrijden zijn nog niet duidelijk. Volgens CNV komt "binnenkort" het volledige wetsvoorstel uit. "Wie een gemiddelde auto rijdt, betaalt al snel 300 euro per maand extra aan brandstofkosten", denkt de vakbond. "Hoe hoger de CO2-ambitie van het kabinet, hoe meer werkenden bijbetalen."
De vakbond pleit dan ook voor een compensatie voor werknemers, in de vorm van een belastingvrije vergoeding van rond de 30 cent per kilometer die de werkgever kan uitkeren. "De werkgever profiteert hier ook van: werknemers wisselen hierdoor minder snel van baan", vindt Fortuin. "Daarnaast voorkomt het dat mensen overlopen naar een andere sector waar ze minder hoeven te reizen of meer thuis kunnen werken. In de zorg bijvoorbeeld, kunnen we niemand missen."
Staatssecretaris Marnix van Rij (Fiscaliteit) spreekt van een "schot voor de boeg" van de CNV-voorzitter. "We zijn nog niet zover", zegt hij. Het voorstel voor betalen naar gebruik wordt de komende maanden nog verder uitgewerkt. Hij wijst er daarnaast op dat de maximale kilometervergoeding die werkgevers belastingvrij mogen betalen, vorig jaar al met 2 cent is verhoogd naar 21 cent. Dat gebeurde naar aanleiding van de sterk gestegen brandstofprijzen. Volgend jaar komt er nog eens 1 cent bij.