Banken moeten meer doen om te voorkomen dat klanten slachtoffer worden van fraude bij het overmaken van geld naar andere bankrekeningen. Daartoe roept de Consumentenbond op.
Volgens de bond worden de laatste jaren steeds meer mensen het slachtoffer van onder meer Whatsappfraude, helpdeskfraude en spoofing, waarbij oplichters zich voordoen als een bekende of een officiële instantie. Bij bankspoofing bellen criminelen met een vervalst telefoonnummer van de bank om klanten te verleiden geld over te maken naar een rekeningnummer. De geschatte schade daarvan bedroeg vorig jaar 44 miljoen euro.
De belangenvereniging zegt dat 9 op de 10 consumenten vinden dat banken "veiligheid boven gemak moeten stellen door het moeilijker te maken om snel grote bedragen over te maken naar onbekende rekeningnummers". Ze baseert zich daarvoor op een eigen panelonderzoek onder ruim 8000 respondenten.
Om fraude tegen te gaan hebben ING, Volksbank en Triodos Bank een wachttijd van enkele uren ingebouwd als een klant zijn limiet voor overboekingen verhoogt, stelt de Consumentenbond, die dat een goede zaak vindt. Zo kan een klant niet meteen datzelfde bedrag overmaken. Maar ABN AMRO en Knab hanteren volgens de bond nog altijd hoge overboeklimieten van respectievelijk 250.000 en 50.000 euro, die ook niet zijn te verlagen.
"Heel raar en onwenselijk dat je als klant niet zelf mag bepalen wat je limiet is", zegt directeur Sandra Molenaar. "Deze banken zeggen tegen ons dat hun klanten dat nu eenmaal zo willen, maar uit onze enquête blijkt wat anders: de meeste consumenten zeggen graag gemak in te leveren voor een betere bescherming tegen oplichting."