Consumentenbond: merendeel dropshippers voldoet niet aan regels

27 aug , 4:56 Zakelijk
anp270824041 1
ANP
DEN HAAG (ANP) - Dropshippers maken er een puinhoop van, meldt de Consumentenbond op basis van een onderzoek naar honderd websites van deze verkopers. De webwinkels houden zich vaak niet aan de wettelijke regels voor onlineverkoop. Ook zijn consumenten ontevreden over de verkopers door lange levertijden, tegenvallende kwaliteit, hoge retourkosten en slechte bereikbaarheid.
Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad, die bestellingen van klanten doorsturen naar een fabrikant of groothandel, meestal in China. De fabrikant of groothandel stuurt het product vervolgens direct naar de klant.
Het overgrote deel van de dropshippers voldoet volgens de Consumentenbond niet aan de wettelijke regels. Ze vermelden bijvoorbeeld geen telefoonnummer, retouradres, of KVK-nummer op hun site. Terwijl dat wel verplicht is. Ook pronken veel verkopers met veel mooiere reviewscores dan ze werkelijk hebben. En hoewel webwinkels duidelijk moeten zijn over retourkosten, zeggen 82 winkels niets over de hoogte daarvan. De meeste dropshippers vermelden alleen dat retourkosten voor rekening van de consument zijn.