De Consumentenbond wil dat klanten van streamingdienst Viaplay gecompenseerd worden voor de slechte kwaliteit van de streams rond de Formule 1. Het regent klachten van ontevreden kijkers, meldt het consumentenprogramma Kassa van BNNVARA.
Veel kijkers hebben last van haperende streams. Ook valt de uitzending vaak weg en moet de app opnieuw worden opgestart. In sommige gevallen kunnen klanten de uitzending dan niet meer volgen.
Volgens Viaplay komen de haperingen door de trage internetverbinding die de klagers hebben. Ook de televisie waarop ze de streams afspelen zou niet geschikt zijn. Het Zweedse concern zegt verder dat het platform "een van de meest robuuste in de sector is". Er zijn wel mensen met klachten, maar hun aantal zou "binnen de verwachte bandbreedte zijn".
Het Zweedse concern zou volgens de Consumentenbond verplicht zijn kijkers met klachten compensatie te bieden. De bond heeft het Zweedse bedrijf een week de tijd gegeven om met een voorstel te komen. Niet alleen de Consumentenbond, maar ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zegt een oplossing te willen voor de klanten van Viaplay. Daarvoor dringt de toezichthouder aan bij de Zweedse consumentenwaakhond.