De Consumentenbond wil dat minister Mark Harbers (Infrastructuur) vliegmaatschappijen KLM en Transavia dwingt consumenten van wie vluchten zijn geannuleerd terug te betalen. Het gaat om passagiers die tussen 2019 en 2021 via D-Reizen boekten. De maatschappijen zeggen volgens de Consumentenbond het ticketgeld aan D-Reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan hun verplichtingen te hebben voldaan. Het bedrijf ging echter failliet voordat het geld werd overgeboekt naar de gedupeerden.
Volgens de rechter, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Europese Commissie houden passagiers dan evengoed recht op terugbetaling, aldus de Consumentenbond. "KLM en Transavia weigeren hier gehoor aan te geven."
KLM is het niet met het standpunt van ILT eens en stelt aan de contractuele verplichting te hebben voldaan toen het de tickets aan D-Reizen terugbetaalde. "Het is niet altijd de passagier zelf die de tickets bij KLM boekt en een overeenkomst sluit met KLM. In het geval van D-Reizen heeft D-Reizen de tickets bij KLM geboekt en aan KLM betaald. D-Reizen is dus de contractuele wederpartij."
"De starre houding van KLM en Transavia is pure strategie", zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond in een toelichting. "Ze laten het aankomen op tijdrovende bezwaar- en beroepsprocedures, terwijl een groot deel van de vorderingen binnenkort vervalt." Voor terugbetaling van een geannuleerde vlucht geldt een vervaltermijn van twee jaar. "Alleen door de vliegmaatschappij te dagvaarden of zich aan te melden bij een claimorganisatie die dat (tegen betaling) voor hen doet, kunnen zij dat voorkomen", stelt Molenaar. Naar schatting van de belangenorganisatie gaat het om zo'n 700 passagiers, die gemiddeld 800 euro per persoon schade hebben geleden.
KLM kreeg eind vorig jaar een boete van de ILT omdat het bedrijf tijdens de coronacrisis te laat of niet rechtstreeks geld terugbetaalde voor geannuleerde vliegtickets.