Consumptie huishoudens groeit met ruim 11 procent in maart

17 mei 2022, 11:43 Zakelijk
900x450
ANP

Consument besteedt meer aan diensten en duurzame goederen

Consumenten hebben in maart, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, 8,2 procent meer uitgegeven aan diensten, zoals telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, een bezoek aan de kapper, een restaurant of een voetbalwedstrijd, dan in maart 2021. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit.
In maart hebben consumenten meer besteed aan duurzame goederen dan in maart 2021. Vooral aan kleding, schoenen, woninginrichtings-artikelen en elektrische apparatuur hebben ze meer uitgegeven. Vorig jaar ondervonden vooral niet-essentiële winkels nog hinder van een lockdown.

En minder aan voedings- en genotmiddelen

Gecorrigeerd voor prijsveranderingen hebben consumenten meer gespendeerd aan overige goederen, zoals gas, elektriciteit, motorbrandstoffen en persoonlijke verzorgingsproducten dan in maart 2021. Consumenten verbruikten minder energie en motorbrandstoffen, maar hebben aan persoonlijke verzorgingsproducten meer besteed dan een jaar eerder. Ten slotte hebben consumenten minder besteed aan voedings- en genotmiddelen dan in maart 2021.
Bijna drie weken geleden meldde het CBS dat het verkoopvolume van de detailhandel in maart groter was dan in maart 2021. Het volume van de non-foodsector groeide met ruim 21 procent en dat van de foodsector kromp met ruim 6 procent. Deze cijfers zijn ook gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen.
Bron: CBS