Heineken heeft duidelijk last van de coronacrisis, die de bierverkopen hard raakt. Het bedrijf zette in de eerste helft van dit jaar een verlies van 300 miljoen euro in de boeken. Daarnaast deed de brouwer een afschrijving van 550 miljoen euro, zo werd in een voorlopige handelsupdate gemeld.
De brouwer zag zijn omzet in de eerste helft van dit jaar met 16,4 procent dalen. Het bedrijf verkocht niet alleen minder bier, maar in doorsnee ook tegen een lagere prijs. De biervolumes daalden met 11,5 procent.
Vanwege de onzekerheden trok Heineken eerder al zijn verwachting voor het hele jaar in. Het bedrijf blijft ondanks de "uitdagingen op de korte termijn" vertrouwen hebben in de toekomst. Sinds het dieptepunt in april, toen horecasluitingen en andere maatregelen om het virus in te dammen van kracht waren, is volgens de brouwer al wel weer sprake van herstel. In juni merkte Heineken dat klanten hun voorraden weer begonnen aan te vullen.
Heineken werd qua gedaalde biervolumes het zwaarst getroffen in Noord- en Zuid-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa. Dat kwam onder meer doordat het openbare leven in grote afzetmarkten als Mexico en Zuid-Afrika volledig plat ging. In Azië toonden de markten alweer wat herstel, met groot bierland Vietnam voorop.
Het merk Heineken presteerde relatief goed met een daling van 2,5 procent. Heineken 0,0 groeide met dubbele cijfers. Vooral in Mexico en de Verenigde Staten is de alcoholvrije variant populair.
Om de crisis te doorstaan, heeft Heineken in de eerste helft van het jaar maatregelen genomen om de kosten omlaag te krijgen. Onder meer door te snijden in uitgaven voor digitalisering en marketing. Het proces om de kosten verder omlaag te krijgen is volgens Heineken nog niet ten einde, zonder in details te treden. Van reorganisaties zal tot en met het einde van het jaar in ieder geval geen sprake zijn.
Het bedrijf komt op 3 augustus met definitieve halfjaarcijfers.