Curator Dinner Train: voorlopig geen reden tot juichen voor klant

29 aug , 15:35 Zakelijk
anp290824218 1
BREDA (ANP) - De curator van het failliete Dinner Train is somber over de kans dat gedupeerde klanten het geld van hun verloren boeking terugzien. Maar hij sluit ook niet uit dat er nog iets voor de klanten kan worden gedaan.
"Voorlopig is de inschatting dat er geen reden tot juichen is", geeft curator Fred Froger aan. Hij wil echter proberen nog zoveel mogelijk geld uit de boedel los te krijgen. De curator stipt daarnaast aan dat een nieuwe eigenaar, als het lukt om een doorstart te maken, zomaar kan besluiten om de gedupeerden een voucher te geven voor een nieuw etentje.
"Dat heeft de persoon die Dinner Train afgelopen jaren heeft geleid ook gedaan na een eerder faillissement in 2019. Om klanten te behouden konden 4000 tot 6000 klanten toen alsnog eten met Dinner Train, ondanks dat ze hun betaling al hadden gedaan voor het faillissement."
Kuren
Dinner Train werd eerder deze week failliet verklaard door de rechter. De restauranttrein kampte al enige tijd met kuren aan de rijtuigen. Daardoor vielen er soms ritten uit. Uiteindelijk raakte het bedrijf in een negatieve spiraal waardoor het zich gedwongen zag alle ritten te schrappen.
Volgens Froger heeft Dinner Train zelf faillissement aangevraagd. Het bedrijf zag in dat er niet snel genoeg duidelijkheid zou komen over een claim van het bedrijf richting de verhuurder van de rijtuigen.
De schuld liep intussen flink op. Klanten klaagden massaal dat ze hun geld niet terugkregen. "Er hebben zich ook al enkele klanten bij mij gemeld", geeft de curator aan.
Aparte pagina
Froger wil binnenkort een aparte pagina op de website maken waar gedupeerden van het faillissement zich kunnen melden. Zo kan hij inventariseren wie alle gedupeerden precies zijn. Maar de gasten zijn niet de enige schuldeisers, zegt hij er meteen bij. Zo zijn er bijvoorbeeld ook leveranciers met claims.
"Het concept van Dinner Train an sich sloeg wel zeer aan", stelt Froger. Hij wil daarom kijken of er net als in 2019 weer een doorstart mogelijk is. Daarvoor zullen zich dan nieuwe investeerders moeten melden. "Het gaat erom dat er een partij is die snel over voldoende rijtuigen kan beschikken."