Vrachtwagenfabrikant DAF moet waarschijnlijk voor honderden miljoenen euro's aan schade vergoeden aan klanten die claimen tussen 1997 en 2011 te veel te hebben betaald voor geleverde trucks. Dat volgt uit een openbaar document dat moederbedrijf Paccar naar Amerikaanse toezichthouders heeft gestuurd, waarover Het Financieele Dagblad maandag schrijft.
Het gaat om schade als gevolg van het zogenoemde truckkartel. DAF maakte in het verleden jarenlang met de andere grote Europese vrachtwagenbouwers afspraken over hun prijzen, zodat ze meer konden vragen en dus verdienen. Ook sprak het vrachtwagenkartel af om het geld dat ze moesten steken in nieuwe technologie om hun trucks schoner te maken door te rekenen aan de klant. Dat alles is verboden omdat het de werking van de vrije markt hindert en de klant schaadt.
De Europese Commissie legde DAF, MAN, Daimler, Iveco en Volvo/Renault eerder al boetes op van in totaal bijna 3 miljard euro. Scania weigerde te schikken en kreeg een boete van ruim 880 miljoen euro. Na deze boetes zijn veel klanten van de truckbouwers met schadeclaims gekomen. Daarover lopen nog steeds procedures.
Volgens het document van Paccar hebben rechters in Europa dit jaar meerdere uitspraken gedaan. Soms pakte dit in het voordeel uit van DAF, maar soms waren ze ongunstig voor het bedrijf en heeft de onderneming beroep aangetekend. Ook is er geschikt met meerdere partijen.
Een en ander heeft ertoe geleid dat Paccar 600 miljoen dollar, omgerekend 446 miljoen euro, opzijzet voor de geschatte totale kosten. Paccar verwerkt die last in zijn resultaten over het eerste kwartaal van dit jaar. De onderneming voegt eraan toe dat de gemaakte inschatting nog kan veranderen naarmate het juridische proces voortduurt.
Een woordvoerder van DAF weigert commentaar te geven.
De truckbouwer heeft maandag in Eindhoven een nieuwe assemblagefabriek voor elektrische trucks geopend. Die is gebouwd in een hal die DAF nog over had op zijn terrein. Minister van Economische Zaken en Klimaat Micky Adriaansens knipte bij de opening symbolisch een lint door, samen met DAF-topman Harald Seidel. Het duurt waarschijnlijk nog tot de zomer voor de echte serieproductie in de nieuwe fabriek begint. Er is volgens DAF steeds meer vraag naar volledig elektrische trucks. Het bedrijf verwacht dat de productie in de nabije toekomst naar duizenden voertuigen per jaar zal stijgen.