Het datalek bij het Britse winkelconcern Dixons Carphone vorig jaar blijkt groter dan aanvankelijk werd aangenomen. Volgens het bedrijf zijn de gegevens van mogelijk 10 miljoen klanten buitgemaakt. Tot nog toe zijn er geen aanwijzingen dat er fraude is gepleegd met behulp van de gestolen gegevens.
Vorige maand meldde Dixons Carphone dat gegevens van ruim 1,2 miljoen betaalkaarten waren gestolen. Van 105.000 kaarten zijn naast persoonsgegevens ook financiële gegevens buitgemaakt. Verder probeerden cybercriminelen toegang te krijgen tot de gegevens van bijna 6 miljoen creditkaarten die waren opgeslagen in computers van de ketens Currys PC en Dixons Travel, maar kregen die niet allemaal te pakken. De meeste betaalkaarten waren beveiligd met een pincode en chip, waardoor de schade beperkt bleef.
Het is niet de eerste keer dat de keten wordt getroffen door een grote cyberaanval. Hackers maakten in 2015 ook al gegevens van miljoenen klanten buit, waaronder gegevens van 90.000 creditcards. Sinds de kraak aan het licht kwam heeft Dixons Carphone naar eigen zeggen de nodige maatregelen getroffen.