Walt Disney komt later dit jaar met een goedkopere abonnementsvorm voor streamingdienst Disney+. Het entertainmentconcern presenteert de stap als een manier om het platform voor een breder publiek toegankelijk te maken. Maar klanten die van de deal gebruik willen maken moeten er wel mee akkoord gaan dat er tussen alle films en series dan ook reclames voorbijkomen.
Het is de bedoeling dat dit goedkopere abonnement voor het einde van dit jaar in de Verenigde Staten beschikbaar is. De internationale uitrol volgt dan in 2023.
Disney+ won vorig jaar al flink aan populariteit, ondanks dat de prijzen voor abonnees in onder meer thuismarkt VS toen flink omhoog gingen. De dienst telde na het slotkwartaal in totaal 129,8 miljoen abonnees. Maar de ambities van Disney liggen veel hoger. Met behulp van de nieuwe abonnementsvorm mikt het Amerikaanse bedrijf op 230 miljoen tot 260 miljoen abonnees in 2024.
De concurrentie tussen streamingdiensten is de laatste jaren flink toegenomen. Waar Netflix in veel landen aanvankelijk bijna een monopoliepositie had, moet de markt nu gedeeld worden door verschillende partijen. Naast Disney+ zijn er bijvoorbeeld ook Amazon Prime Video en Apple TV+. Die proberen zich van elkaar te onderscheiden in aanbod en prijsstelling. Ook Netflix kent al goedkopere en duurdere abonnementsvormen, maar bij geen van de varianten van Netflix worden kijkers met reclame opgescheept.