Het voedings- en gezondheidsbedrijf DSM-Firmenich was dinsdag een opvallende stijger op het Damrak na de publicatie van een meevallend kwartaalrapport. Het Nederlands-Zwitserse fusiebedrijf maakte bekend dat de omzet in het derde kwartaal is gedaald als gevolg van een zwakke markt voor vitamines. Het concern werd ook iets negatiever over het hele jaar. Toch waren beleggers tevreden met de resultaten en beloonden het aandeel met een koerswinst van meer dan 7 procent, goed voor de eerste plek in de AEX.
De belangrijkste beursgraadmeter in Amsterdam sloot met een winst van 0,6 procent op 718,60 punten. De MidKap klom 1,2 procent tot 783,35 punten. De beurzen in Frankfurt en Parijs wonnen tot 0,9 procent. De aandelenhandel kreeg vooral steun van afkoelende rentetarieven op de obligatiemarkt en lichtpuntjes in de kwartaalresultaten van bedrijven. De hoofdgraadmeter in Londen ging wel 0,2 procent omlaag.
De chipbedrijven ASMI, Besi en ASML stegen tot 2,5 procent na resultaten van Samsung. De Zuid-Koreaanse fabrikant van chips en mobiele telefoons boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht en voorziet een herstel in de chipmarkt volgend jaar.
Randstad won bijna 1 procent. Het uitzendbedrijf hield een beleggersdag en presenteerde een aantal nieuwe doelstellingen om de groei te versnellen.
In de MidKap won Galapagos 0,5 procent. De biotechnoloog liet weten de Jyseleca-activiteiten over te dragen aan het Italiaanse Alfasigma. Galapagos ontvangt een vooruitbetaling van 50 miljoen euro. Ook krijgt het bedrijf in totaal 120 miljoen euro aan latere betalingen die afhankelijk zijn van het bereiken van bepaalde doelstellingen en royalty's op de Europese verkopen van ontstekingsremmer Jyseleca.
In Londen zakte BP bijna 5 procent na tegenvallende resultaten. Het olie- en gasconcern zag de winst flink afnemen ten opzichte van de recordniveaus van vorig jaar. Concurrent Shell verloor dik 1 procent en was de grootste daler in de AEX.
Bierbrouwer AB InBev maakte een koerssprong van ruim 5 procent in Brussel dankzij goed ontvangen resultaten. Het bierconcern zag de wereldwijde omzet groeien dankzij prijsverhogingen. Wel daalden de verkopen opnieuw in de Verenigde Staten vanwege de rel rond de reclamecampagne met influencer en transgender persoon Dylan Mulvaney voor het merk Bud Light.
Op de valutamarkt noteerde de euro op 1,0559 dollar, tegen 1,0607 dollar een dag eerder. Een vat Amerikaanse olie kostte 0,1 procent meer op 82,33 dollar. Brentolie werd 0,2 procent duurder op 87,65 dollar per vat.