DSM verhoogt prijzen en omzet in 'sterk kwartaal'

15 feb 2022, 7:58 Zakelijk
dsm verhoogt prijzen en omzet in sterk kwartaal
ANP

DSM heeft in het vierde kwartaal de prijzen van veel van zijn producten verhoogd om de hogere prijzen van grondstoffen en energie door te berekenen aan zijn klanten. Gekoppeld aan een sterke vraag leidde dat tot hogere omzetten en ook de winst steeg. De producent van voedingsingrediënten had nog geen nieuws over een mogelijke verkoop van de materialentak, die in september in de etalage werd gezet.

In het laatste kwartaal van 2021 deed met name de diervoedingsafdeling het goed. In die branche worden door zorgen over de internationale leveringsketen voorraden aangelegd, wat goed nieuws was voor DSM. Bij de afdelingen die verzorgingsproducten en ingrediënten voor voeding voor mensen maakt was de vraag ook sterk, maar daalde de winstmarge omdat prijsverhogingen pas de komende maanden doorwerken in de contracten.

Dat DSM de prijzen eenvoudig kon verhogen, komt volgens Geraldine Matchett door de goede relaties die het bedrijf heeft met zijn klanten en de betrouwbare leveringen tijdens de coronatijd. De topvrouw, die haar taken deelt met collega Dimitri De Vreeze, rekent erop dat de voedings- en verzorgingsmiddelentak ook zonder prijsstijgingen nog groei laat zien. "Er is een enorme trend naar preventie, waar we eerder vooral naar genezen keken", vult De Vreeze aan. "Die trend was er al voor corona en zal ook doorzetten."

De tak die materialen ontwikkelt voor bijvoorbeeld de autosector, maar ook zeer sterke vezels met allerlei andere toepassingen waaronder beschermende kleding, kende ook een sterk kwartaal. De vraag, die de afgelopen periode verhoogd was, normaliseerde hier. De afgelopen vier kwartalen profiteerde DSM naar eigen zeggen van het feit dat het bedrijf materialen kon blijven leveren, terwijl dat de concurrentie niet altijd lukte.

In het vierde kwartaal daalden de volumes wat, maar de prijzen stegen sterk waardoor de omzet alsnog groeide. Na de "buitengewone periode" verwacht DSM dat de resultaten voor de materialentak in 2022 stabiel blijven. Dat betekent niet dat er geen groei in die tak zit, bezweert De Vreeze. "We denken wel van onze rol van afgelopen jaar gebruik te kunnen maken door meer klanten te binden, maar zijn voorzichtig in onze prognose."

In totaal boekte DSM een omzet van 2,4 miljard euro in het slotkwartaal van 2021 en 9,2 miljard euro in dat hele jaar. De winst over hel 2021 bedroeg een kleine 1,7 miljard euro, wat ruim een verdriedubbeling was van een jaar eerder. Daar speelden wel de opbrengsten van een aantal verkopen van onderdelen en belangen een flinke rol bij.