Duitse consumenten somberder na korte euforie rond EK

27 aug , 8:22 Zakelijk
anp270824085 1
ANP
NEURENBERG (ANP/AFP) - Het vertrouwen van Duitse consumenten is flink afgenomen, melden marktonderzoekers GfK en NIM. Consumenten zijn vooral pessimistischer geworden door zorgen over hun baan en loon. De "euforie" die werd veroorzaakt door het Europees kampioenschap voetbal dat in juni en juli in Duitsland werd georganiseerd, is daarmee volledig verdwenen, zei NIM-consumentenexpert Rolf Bürkl.
Volgens Bürkl zorgen de licht stijgende werkloosheidscijfers, een toename van faillissementen en afslankplannen van verschillende bedrijven in Duitsland ervoor dat werknemers zich meer zorgen maken over hun baan. De hoop op een stabiel en duurzaam economisch herstel in Duitsland neemt daardoor verder af.
Het onderzoek onder ongeveer 2000 mensen toont volgens de peilers aan dat het moreel van de consument "een zware terugval" heeft gehad in vergelijking met een maand eerder. De vertrouwensindex, die vooruitkijkt en het vertrouwen voor de maand september meet, verslechterde tot min 22, van min 18,6 een maand eerder.