Het waterpeil in de Rijn zakt deze week vanwege de extreme droogte waarschijnlijk tot het kritieke niveau van 30 centimeter, maar blijft daar wel een aantal dagen op steken. Maandag wordt de 30 centimeter behaald, valt op te maken uit recente data van de Duitse regering. Onder dit niveau is het voor binnenvaartschepen niet meer rendabel om te varen, omdat ze dan veel minder vracht mee kunnen nemen.
Tot minstens aankomende donderdag zou de Rijn in de buurt van de kritieke 30 centimeter blijven. Op dit moment is het waterpeil zo'n 36 centimeter.
Eerder werd verwacht dat het waterpeil deze week tot onder het kritieke niveau zou dalen. Het water wordt gemeten ter hoogte van de Duitse plaats Kaub, tussen Koblenz en Mainz. Daar zakte het vrijdag al tot 40 centimeter. Dat geldt volgens het Duitse Federale Instituut voor Hydrologie als een kritiek niveau voor commerciële scheepvaart. Binnenvaartschepen kunnen nog passeren tot een waterpeil van ongeveer 30 tot 35 centimeter.
De Rijn is in Europa de belangrijkste waterweg voor het vervoeren van brandstof en andere goederen voor de industrie. Binnenvaartschepen nemen al een tijd vanwege het lage waterpeil minder vracht mee.
Het Duitse bedrijf Contargo, dat onder andere vanuit de havens van Rotterdam en Antwerpen containertransporten verzorgt, stopte al met het vervoer over een groot deel van de Rijn. In Duitsland waarschuwde energieleverancier Uniper voor mogelijke verlaging van de productie bij elektriciteitscentrales omdat schepen minder kolen aanvoeren. Staalfabrikant ThyssenKrupp gebruikt schepen die minder diep in het water liggen om zijn fabriek in Duisburg te bevoorraden.
Mocht de toestand voor de scheepvaart op de Rijn zo penibel worden, dan is Duitsland van plan materialen die belangrijk zijn voor de productie van energie prioriteit te geven op het spoor. Dat valt te lezen in een conceptbesluit van de Duitse ministeries voor Transport en Economie, ingezien door persbureau Reuters.
"Het doel is ervoor te zorgen dat elektriciteitscentrales, raffinaderijen, elektriciteitsnetwerken en andere systeemrelevante infrastructuur blijven functioneren", staat in het concept. Vervoer van passagiers en vervoer voor de industrie kan ook lager op de prioriteitenlijst komen te staan. De maatregelen zouden indien nodig voor zes maanden gelden.