Machinisten van de Duitse spoorwegen mogen doorgaan met hun staking. Het is Deutsche Bahn ook in hoger beroep niet gelukt om een einde aan de werkonderbreking te maken. De spoorwegmaatschappij zag donderdagavond al een eerste poging mislukken om de staking door de rechter te laten verbieden.
Nu de rechter de staking niet verbiedt, gaat die door tot het einde van de dienstregeling van maandag, zoals oorspronkelijk gepland, laat machinistenvakbond GDL weten. Deutsche Bahn had eerder al gezegd te weten dat het moeilijk zou zijn om de staking te laten verbieden omdat de lat daarvoor in Duitsland heel hoog ligt, maar het bedrijf vond toch dat het een poging moest doen. Volgens Deutsche Bahn is de staking namelijk buitenproportioneel. Het bedrijf roept GDL dan ook op te stoppen met de acties.
De staking is het gevolg van een loonconflict, waarbij het vooral gaat om de timing en omvang van loonsverhogingen. In het nieuwe aanbod van Deutsche Bahn zat in ieder geval een coronabonus van 600 euro, iets wat GDL had geëist. Maar de rest van het aanbod was volgens de vakbond onvoldoende.
Voor komend weekend verwacht Deutsche Bahn 25 tot 30 procent van de langeafstandstreinen te kunnen laten rijden. Reizigers moeten de komende dagen rekening houden met beperkingen en volle treinen.
Het is de derde stakingsronde in korte tijd die het treinverkeer in Duitsland platlegt. Ook internationale treinen, zoals de nachttrein van Amsterdam naar Wenen, rijden niet. De intercity van Amsterdam naar Berlijn rijdt niet verder dan Bad Bentheim, net over de Duitse grens bij Oldenzaal. De ICE International naar Frankfurt rijdt wel tot het eindstation. Dat geldt niet voor de trein naar Basel in Zwitserland. Die rijdt niet verder dan Keulen.