Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft afgelopen kwartaal geprofiteerd van een stijgende vraag naar vliegreizen en afgenomen concurrentie. De Britse prijsvechter kreeg zijn vliegtuigen beter gevuld en kon daarbij hogere prijzen vragen voor zijn tickets. Dat meldt het bedrijf in een handelsbericht.
EasyJet vervoerde in maanden oktober tot en met december in totaal 18,8 miljoen passagiers, 8 procent meer dan een jaar eerder. Het aantal kilometers dat zij bij elkaar aflegden, steeg met bijna 10 procent. Het stoelaanbod nam ook toe, maar minder sterk. Gemiddeld zaten de vliegtuigen voor ruim 92 procent vol, tegen 90 procent een jaar eerder.
De passagiers waren goed voor een omzet van 1,1 miljard euro, wat neerkomt op een groei van ruim 14 procent. Dat komt niet alleen door gemiddeld hogere ticketprijzen, maar ook doordat de extra uitgaven van reizigers aan bijvoorbeeld hapjes en drankjes aan boord flink toenamen. Daarnaast gaven gunstige wisselkoerseffecten de opbrengsten een duwtje in de rug.
De faillissementen van Air Berlin, Alitalia en het Britse Monarch Airlines spelen easyJet in de kaart. De concurrentie die lange tijd de ticketprijzen sterk drukte, is daardoor afgenomen. Ook de problemen bij Ryanair, dat sinds de zomer door een tekort aan inzetbare piloten vele duizenden vluchten heeft moeten schrappen, komen het Britse bedrijf goed uit.
EasyJet heeft de activiteiten van Air Berlin op de Berlijnse luchthaven Tegel overgenomen. De prijsvechter is ook in gesprek met de bewindvoerders van Alitalia over een mogelijke overname van onderdelen van dat bedrijf, zei topman Johan Lundgren in een toelichting. Op speculaties over een mogelijk gezamenlijk bod met Air France-KLM wilde hij niet ingaan.