Steeds vaker staan wegen vast. Zowel de grotere snelwegen, als de wegen binnen de bebouwde kom zijn snel overbelast. In 2023 waren de files met maar liefst 23 procent toegenomen ten opzichte van het jaar daarvoor. Mobiliteit blijft tot in 2040 nog wel toenemen en dat betekent steeds meer druk op het wegennetwerk. Naast dat de (lokale) overheid met dit probleem worstelt, raakt dit ook kleinere organisaties. Denk daarbij aan aannemers, projectontwikkelaars en evenementenbureaus die bij hun projecten dienen na te denken over het verkeer.
Een verkeersplan maken
Dergelijke organisaties doen er goed aan een
verkeersplan te maken. In een dergelijk plan wordt rekening gehouden met het verkeer en de mobiliteit. Niemand wil lang in een file staan voor een evenement of iedere dag stapvoets rijdend thuiskomen omdat er rondom het nieuw te bouwen appartementencomplex niet genoeg rekening is gehouden met de verkeersbehoeften van bewoners. Ook in de communicatie met bijvoorbeeld de gemeente staat het goed om al aan de voorkant van een project te hebben nagedacht over het verkeer. Niet enkel de leefbaarheid en verkeersveiligheid kunnen in een verkeersplan centraal staan. Met een verkeersplan kan ook vooraf al rekening worden gehouden met bijvoorbeeld milieu. Welke situaties zullen voor de minste uitstoot zorgen omdat er minder opstoppingen zijn bijvoorbeeld.
Ook zonder specialisatie goed bruikbaar
In tijden van tekorten in vrijwel elke beroepssector, is het fijn voor organisaties dat bedrijven als
Traffic Chart ervoor zorgen dat iedere organisatie laagdrempelig goede verkeersplannen kunnen maken. Verkeersplan-software is ook zonder veel ervaring goed te gebruiken, wat het gebruiksvriendelijk en toegankelijk maakt voor veel organisaties.
Waar nodig zijn verkeersplannen bijvoorbeeld achteraf ook goed aan te passen, wat het voor organisaties zonder die specialisatie makkelijk maakt om kleine foutjes te herstellen. Met dergelijke software kan men, juist omdat het makkelijk te gebruiken is, als snel 90% besparen op kosten én tijd. Al is het alleen al omdat het vrijwel altijd ondersteund wordt door een goed serviceteam én gratis proefperiodes. Dat is fijn, aangezien een verkeersplan bij de meeste projecten door de overheid verplicht is.
Wat kan je doen met dergelijke software?
Met programma’s als die van Traffic Chart is veel mogelijk. Van het intekenen van afzettingen, omleidingen, verkeersregelaars en hekken tot het bedenken dat de bewegwijzering (tijdelijk) zal moeten worden aangepast. Dergelijke aanpassingen zul je na akkoord op de tekening dan nog moeten gaan regelen, maar ook daar kan het programma handvatten voor geven. Overigens is het ook mogelijk om voorbeelden te downloaden, zodat er referentiemateriaal aanwezig is wanneer men bezig is met het ontwerpen van het plan. Opnieuw een handreiking naar organisaties die zelf de specialisatie niet in huis hebben.