Mediabedrijf Sanoma, in Nederland eigenaar van onder meer nieuwswebsite Nu.nl, heeft zijn operationele winst vorig jaar met ruim een vijfde zien groeien tot 181 miljoen euro. De omzet nam licht toe tot ruim 1,3 miljard euro, maakte het concern bekend.
Het bedrijf schrijft de winstgroei vooral toe aan kostenbesparingen. Daarbij scherpte Sanoma de organisatiestructuur aan met het verkopen van zijn tv-tak SBS aan Talpa, het mediabedrijf van John de Mol. In oktober verhoogde Sanoma zijn winstverwachting voor heel 2017. In Nederland daalde de totale omzet licht tot 436 miljoen euro. Dat kwam vooral door de verkoop van de website Kieskeurig.nl in juni vorig jaar. Naast Nu.nl, is Sanoma in Nederland uitgever van onder meer Libelle, Donald Duck en Linda.
Sanoma maakte onlangs bekend dat de Belgische vrouwenbladen worden verkocht aan branchegenoot Roularta. Volgens Marc Duijndam, directeur Sanoma Media, heeft het bedrijf in Nederland en België nu ,,een sterk en gefocust'' merkenportfolio. ,,Daarmee staat een goede basis om in 2018 verder te groeien en te bouwen aan onze crossmediale titels.''
Sanoma wist zijn schulden in het afgelopen jaar fors te verlagen, van 786 miljoen euro in 2016, tot 392 miljoen euro. Dat kwam voornamelijk door de verkoop van SBS, waar 237 miljoen euro mee in het laatje werd gebracht.
Sanoma voorziet dat de totale groepsomzet dit jaar licht daalt ten opzichte van vorig jaar. De winstmarge zal naar verwachting iets verbeteren tot rond de 14 procent.