Eindhoven Airport neemt extra maatregelen om de duurzaamheidsdoelen voor 2030 te bereiken. De luchthaven wil de negatieve impact van vliegverkeer op de lokale leefomgeving aanzienlijk verminderen en streeft naar een stillere luchthaven met minder CO2-uitstoot.
Eindhoven Airport streefde al naar 30 procent minder geluidbelasting in 2030 ten opzichte van 2019, maar neemt nu extra acties om dit te versnellen. Ook wil de luchthaven 30 procent minder CO2-uitstoot door het vliegverkeer in 2030 ten opzichte van 2019. Om deze doelen te halen staat de luchthaven vanaf 1 januari 2026 geen fossiele privévluchten meer toe. Indien zich mogelijkheden voordoen voor kleine, duurzame luchtvaart, zoals elektrisch vliegen, wil de luchthaven dat wel toelaten.
Door de vrijgekomen capaciteit van de privévluchten niet te benutten voor groot commercieel verkeer, neemt het aantal vliegbewegingen voor 2026 en 2027 af van de huidige 41.500 naar 40.500. Vanaf 2028 gaat de luchthaven zich daarbij richten op sturing op normen voor geluid in plaats van op aantallen vluchten.
Ook wil de luchthaven zo snel mogelijk beginnen met invoering van de startprocedure, ofwel de manier waarop vliegtuigen starten en klimmen naar vlieghoogte, met de minste geluidsoverlast voor de directe omgeving. En uiterlijk vanaf 2030 mogen alleen nog de nieuwste generatie vliegtuigen gebruikmaken van Eindhoven Airport.
Ook bereidt de luchthaven een hogere dan de nu wettelijke bijmengverplichting voor om luchtvaartmaatschappijen te stimuleren om meer dan 20 procent van hun op de luchthaven gekochte kerosine bij te mengen. Daarvoor stelt Eindhoven Airport jaarlijks een bedrag beschikbaar voor luchtvaartmaatschappijen als tegemoetkoming voor de kosten van het extra bijmengen. Voor 2024 bedraagt dat bedrag een half miljoen euro.