Energieleverancier Eneco geeft klanten een week langer om hun meterstanden door te geven. Een deel van de huishoudens moet dit doen vanwege het prijsplafond dat sinds deze maand geldt en dat heeft deze week lange wachttijden bij de klantenservice opgeleverd. "Om klanten de zekerheid te geven" dat ze op tijd zijn, krijgen zij van Eneco nu tot en met 15 januari.
Volgens Eneco heeft ruim de helft van de klanten om wie het gaat inmiddels hun meterstanden doorgegeven. Mensen met een oude meter moeten dit doen, maar ook klanten die hun gegevens van de slimme meter niet willen delen of van wie die meter defect is. In totaal gaat het om honderdduizenden klanten.
Eneco zegt dat er bij de klantenservice nog altijd langere wachttijden zijn dan normaal. "Veel klanten willen meer weten over de impact van de invoering van het prijsplafond op hun persoonlijke situatie." Consumenten kunnen niet precies zien wat het prijsplafond voor hun situatie betekent. Eind deze maand wordt dat volgens Eneco beter, als online "wordt aangegeven hoeveel gas en elektriciteit men nog over heeft om onder het verbruiksplafond te blijven".
Klanten van Vattenfall hebben ook nog zo’n anderhalve week om hun meterstand door te geven. Ruim 30 procent van de gebruikers voor wie dit nodig is, deed dat al. Greenchoice geeft klanten tot 22 januari.
Bij Essent hebben klanten nog tot en met zondag om hun meterstand door te geven. Bijna de helft van hen heeft dit tot nu toe gedaan, aldus een woordvoerster van het concern. "Maar klanten kunnen bij ons altijd hun standen doorgeven." Als dit na zondag is, maakt Essent voor de eerste periode een eigen berekening op basis van het historische verbruik.
De wachttijden bij de klantenservices van alle genoemde leveranciers zijn na pieken eerder deze week weer wat teruggelopen, maar zijn nog altijd langer dan normaal. Bij Eneco moeten klanten vrijdagmiddag ongeveer 20 minuten wachten, Vattenfall heeft een wachttijd van ongeveer 10 minuten. De medewerkers van Essent zijn nog altijd het meest bezig vragen te beantwoorden over de meterstanden. Bij de drie concurrenten is vooral behoefte aan informatie over de persoonlijke situatie van klanten met het prijsplafond.