De Europese Unie legt ook Booking.com de strenge regels op die gelden voor grote internetbedrijven als Google, Apple en Amazon. Het boekingsplatform voor bijvoorbeeld hotels heeft net zo'n poortwachtersrol als deze internetreuzen, vindt de EU. En dat schept verplichtingen.
De regels van de zogeheten Wet op de Digitale Markten (DMA) gelden al voor zoekmachines, sociale media, besturingssystemen en internetmarktplaatsen van de grootste internetbedrijven. Hun sleutelrol in de toegang tot veel diensten maakt ze bijna almachtig. Gebruikers zijn soms tot ze veroordeeld en concurrenten komen in de knel. De regels schrijven daarom bijvoorbeeld voor dat 'poortwachters' rivalen ook de ruimte moeten geven op hun platforms.
Booking "vormt een belangrijke verbinding tussen bedrijven en consumenten", constateert de Europese Commissie, die toezicht houdt op de DMA. Booking was zelf al tot de conclusie gekomen dat zijn boekingsplatform de titel van poortwachter verdient. Het bedrijf krijgt nu een halfjaar de tijd om aan de regels te voldoen. Op overtredingen staan hoge boetes.