De vakbonden FNV en CNV zien kans op betere EU-regelgeving voor vrachtwagenchauffeurs nu het Europees Parlement donderdag wetsvoorstellen van zijn eigen transportcommissie heeft afgeschoten. ,,Wij zijn heel blij dat het huiswerk over moet’’, aldus een CNV-woordvoerder. FNV is ,,opgelucht’’.
Het parlement geeft geen groen licht voor onderhandelingen met de EU-regeringen en de Europese Commissie over de rij- en rusttijden, de cabotage (binnenlandse ritten door een buitenlands bedrijf) en detachering (tijdelijk personeel uit het buitenland). Volgens EU-parlementariër Agnes Jongerius (PvdA) ,,verslechterden de rij- en rusttijden en versterkten ze de race naar de bodem op loon- en arbeidsvoorwaarden. ,,Chauffeurs kunnen voorlopig opgelucht ademhalen: de slechte plannen gaan terug naar de tekentafel.’'
Vorige week werd de transportcommissie het eens over nieuwe regels voor het internationale vrachtverkeer die ook een einde moeten maken aan oneerlijke concurrentie met goedkope chauffeurs. De voorstellen kunnen nu alsnog opengebroken en verbeterd worden, meent Jongerius.