Door de coronacrisis bezochten Nederlanders vaker veilingsite Marktplaats. Daarbij blijft 'gratis' de term waar het meest naar wordt gezocht. Dat meldt Marktplaats in zijn jaaroverzicht over 2020.
Dit jaar werd ruim 2,5 keer vaker gezocht naar gratis spullen op Marktplaats dan vorig jaar. In 2019 werd 8,5 miljoen keer de term gratis ingevoerd bij de zoekopdrachten. Dat was dit jaar bijna 21 miljoen keer. Marktplaats merkt op dat er duidelijke pieken waren tijdens de lockdown.
Sinds de eerste intelligente lockdown afgelopen voorjaar ziet Marktplaats een grote stijging van het aantal geplaatste advertenties. Tot en met het einde van het jaar gaat het om 9 miljoen extra plaatsingen in vergelijking met een jaar eerder. Op de veilingsite worden dagelijks gemiddeld 350.000 advertenties gezet.
De coronazomer zorgde onder meer voor extra interesse in buiten- en kampeerproducten. Na gratis was camper de meest gezochte term. Verder behoorden boot en zwembad tot de sterkste stijgers als het gaat om zoektermen. Ook werd veel vaker gezocht naar tweedehands laptops, bureaustoelen en bureau's, vermoedelijk door het vele thuiswerken. En de hometrainer bleek populairder dan ooit.
Naast gratis en camper maken de termen fiets, bank, kast, scooter, caravan, bureau, eettafel en auto de top 10 compleet. Verder zochten Nederlanders het afgelopen jaar ook vaker naar gameconsoles, bordspelletjes, breigerei en puzzels op de veilingsite, wat ook niet helemaal los kan worden gezien van de coronaperikelen.