Kabel- en telecombedrijf VodafoneZiggo heeft in het tweede kwartaal klanten gewonnen. Het bedrijf kreeg er 12.000 kabelinternetabonnees bij, 12.000 televisieklanten en 25.500 mobiele abonnees.
Ook maakten meer mensen gebruik van zowel de vaste internet-, telefonie- en televisiediensten als de mobiele telefoniediensten van het bedrijf. Het gaat om bijna een kwart van de afnemers van de vaste diensten en ruim een derde van van de mobiele klanten. Die klanten blijken minder snel over te stappen.
Omdat aan klanten van zowel Vodafone als Ziggo ook voordeeltjes worden geboden, zoals bijvoorbeeld een gratis zenderpakket, ziet Ziggo onder meer de populariteit van HBO toenemen. ,,Maar ook zonder die klanten neemt de vraag naar HBO toe'', zegt financieel directeur Ritchy Drost. Daarnaast is Ziggo Sport een publiekstrekker, weet hij. ,,Ziggo Sport staat in de top drie van redenen waarom mensen een televisieabonnement bij ons afnemen.''
De omzet van VodafoneZiggo bedroeg in de afgelopen periode 934,6 miljoen euro, tegen 979,8 miljoen euro in het tweede kwartaal van vorig jaar. Er was een operationeel verlies van 5 miljoen euro. Dat was vorig jaar nog een winst van 46 miljoen euro. Kosten voor de integratie van Vodafone en Ziggo en onder meer afvloeiingsregelingen die daarbij horen zijn daar debet aan.
Na een jaar gratis roaming in het buitenland ziet VodafoneZiggo dat mensen hun mobiel meer gebruiken over de grens. ,,In het begin waren veel mensen bang dat ze meer data zouden gebruiken dan ze in hun bundel hebben. Die angst is er nu meer vanaf'', merkt Drost. Dat hogere gebruik levert hogere kosten op en niet per se meer omzet. ,,Maar dat zijn kosten die horen bij het aanbieden van een goed product.''