Vakbond FNV voorspelt een "hete zomer" op Schiphol als luchthaventopman Dick Benschop geen werk maakt van de verbetering van de werkomstandigheden van het personeel. Volgens de bond is het zaak dat er voor de zomer een akkoord ligt waarin de luchthaven aan de eisen van de werknemers tegemoetkomt, anders gaat er waarschijnlijk weer gestaakt worden.
In het eisenpakket staat onder meer dat er voldoende werknemers in dienst moeten zijn om de werkzaamheden te verrichten. Ook dringt FNV aan op een eenmalige vakantiepiektoeslag van 200 euro per week voor krachten in de bagageafhandeling, beveiliging en schoonmaak. Beveiligers zouden verder minimaal tien aaneengesloten dagen verlof moeten kunnen opnemen in de zomerperiode.
Volgens FNV-campagneleider Joost van Doesburg negeert Schiphol al maandenlang de waarschuwingen vanaf de werkvloer. "In plaats van de oorzaken aan te pakken doet ze deze waarschuwingen af als stemmingmakerij", geeft hij aan.
Door de chaos van de afgelopen anderhalve week is in de ogen van de FNV'er "klip en klaar" dat Schiphol zijn beleid niet op orde heeft. Van Doesburg verwijst ook naar de excuses die Benschop dinsdag maakte voor de ontstane situatie. "De toezegging gistermiddag van Dick Benschop om honderden extra beveiligers aan te nemen klinkt leuk, maar de problemen zijn breder dan alleen de beveiliging. Maar als hij het echt meent, dan gaan we als FNV optimistisch de onderhandelingen in."
FNV spreekt later op de dag met Schiphol. Van Doesburg wil dat Schiphol het voortouw gaat nemen bij het oplossen van de problemen en het gesprek aangaat met de vele bedrijven die op de luchthaven actief zijn. Aan bijvoorbeeld beveiligingsbedrijven, bagageafhandelaars en schoonmaakbedrijven zijn in de ogen van FNV taken uitbesteed die eigenlijk tot het takenpakket van Schiphol zelf horen. Dat die bedrijven hun personeel beter zouden moeten belonen, is een boodschap die Schiphol volgens Van Doesburg daarom ook zelf zou moeten overbrengen.
Woensdag in de loop van de dag meldde de vakbondsman dat de onrust onder het personeel zo groot was dat er bij de beveiliging op Schiphol al een wilde staking was uitgebroken, oftewel een staking die niet door de vakbond is georganiseerd. Maar dat bleek later iets te voorbarig. Schiphol zelf ontkende dat er sprake was van een werkonderbreking en Van Doesburg nuanceerde zijn eigen bewoordingen vervolgens. Hij zou van beveiligers via de chat hebben begrepen dat ze aan het staken waren, maar kon niet controleren of ze hun werk ook echt hadden neergelegd.