Techbedrijf Google heeft uitgehaald naar Microsoft in de discussie rond het al dan niet betalen voor nieuws dat op verschillende platforms wordt geplaatst. Microsoft zou mediapartijen die onderhandelen over de voorwaarden met "naakt bedrijfsopportunisme" tegen techbedrijven opzetten, aldus Google.
Google, dat onderdeel is van Alphabet, stelde in een blogpost dat Microsoft uitgevers van nieuws meer macht zou geven in de onderhandelingen. Het softwarebedrijf pleitte in het Amerikaanse Congres voor een krachtenbundeling door mediabedrijven in de onderhandelingen met bijvoorbeeld Google en Facebook.
"Ze grijpen terug op hun vertrouwde werkwijze waarbij ze concurrenten aanvallen en lobbyen voor regelgeving die hun eigen belangen dient," schreef Kent Walker, hoofd juridische zaken van Google. "Ze doen nu beweringen over zichzelf en zijn zelfs bereid om de manier waarop het open web werkt af te breken in een poging om een concurrent te ondermijnen."
De verklaring van Google kwam voorafgaand aan een hoorzitting door het antitrustpanel van het Huis van Afgevaardigden op vrijdag waar voorstellen worden besproken om uitgevers te helpen. Een van de aanwezigen daarbij is Microsoft-voorzitter Brad Smith.
Microsoft dringt er wereldwijd bij beleidsmakers op aan maatregelen goed te keuren om de tech-platforms te dwingen te betalen voor het plaatsen van nieuws. De softwaremaker steunde eerder publiekelijk een wet in Australië die Facebook er vorige maand toe aanzette een nieuwsstop op te leggen op zijn platforms. Microsoft riep ook op tot een soortgelijke maatregel in Europa.