Google-moederbedrijf Alphabet heeft in het tweede kwartaal meer omzet geboekt. Het bedrijf wist meer te verdienen met de clouddiensten en de zoekmachine. Ook wist Alphabet meer geld binnen te halen met advertenties ondanks dat veel bedrijven vanwege de economische onzekerheid hun reclamebudgetten verkleinen. De winst viel wel lager uit vanwege hogere kosten.
De totale omzet kwam uit op 69,7 miljard dollar, tegen bijna 62 miljard dollar een jaar geleden. Dat komt neer op een stijging van 13 procent. De totale advertentie-inkomsten stegen naar 56,3 miljard dollar, van 50,4 miljard dollar een jaar terug. Bij de cloudtak waren de inkomsten 6,3 miljard dollar, tegen 4,6 miljard dollar in het tweede kwartaal van 2021.
De nettowinst daalde naar 16 miljard dollar, van 18,5 miljard dollar een jaar geleden. Alphabet-topman Sundar Pichai is bezig de kosten te drukken door de werving van nieuw personeel voor de rest van het jaar te verminderen vanwege een mogelijke economische recessie. Alphabet telde aan het einde van het tweede kwartaal 174.000 werknemers. Dat waren er 144.000 een jaar geleden.
Op Wall Street leken de resultaten goed te vallen bij beleggers, want het aandeel Alphabet ging omhoog na de bekendmaking van de cijfers.