Nederlanders die op vakantie gaan, kiezen daarbij steeds vaker voor luxe. Dat is goed nieuws voor de hotelbranche. Campings delen echter niet mee in de aantrekkende economie, schrijft ABN AMRO in een nieuw rapport over de Nederlandse toerismesector.
De branche als geheel staat er volgens analisten van de bank goed voor, geholpen door een toegenomen consumentenvertrouwen, en blijft ook volgend jaar groeien. Terwijl het aantal overnachtingen in Nederlandse hotels daardoor met 7 procent stijgt, slinkt het aantal overnachtingen op kampeerplekken met 3 procent.
Die terugloop van het aantal kampeerders is al langer aan de gang, wat er volgens analisten op duidt dat Nederlanders luxe steeds belangrijker vinden. Om in de toekomst toch gasten te blijven trekken, zouden campinghouders volgens ABN AMRO moeten mikken op een mix van natuur, rust en comfort. Zo zouden ze kunnen investeren in eigen badkamers voor gasten, een sauna of een ontbijtservice.
Daarnaast doen campings er goed aan het vizier te richten op onze ooster- en zuiderburen. Het aantal Belgische en Duitse gasten voor Nederlandse campings, vakantieparken en groepsaccommodaties is de afgelopen zes jaar namelijk flink toegenomen. Door specifieker op de wensen van deze toeristen in te spelen, kunnen campings het tij nog keren.