Vanaf 2023 moeten EU-landen die vrachtwagens en bestelwagens laten betalen voor het gebruik van hun infrastructuur dat doen via een kilometerheffing. Het jaarlijkse Eurovignet voor vrachtwagens dat in Nederland, Luxemburg, Denemarken en Zweden wordt uitgegeven en andere op tijd gebaseerde heffingen, verdwijnt. Schone trucks kunnen korting krijgen op de kilometerheffingen.
Met die voorstellen heeft het Europees Parlement ingestemd. Het parlement vindt ook dat lidstaten fileheffingen moeten kunnen invoeren.
Peter van Dalen (ChristenUnie) steunt de aanpak die tot minder CO2-uitstoot moet leiden en milieuvriendelijker vervoersmethoden stimuleert. ,,Er moet meer vracht vervoerd worden per spoor en binnenvaart. Tegelijk wordt het gebruik van de weg eerlijker belast'', zegt hij. Dat is volgens het principe dat de vervuiler betaalt.
De Tweede Kamer spoorde minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) in maart aan meer tempo te maken bij de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens in Nederland.