HEMA heeft afgelopen kwartaal goede zaken gedaan met vooral huishoudelijke artikelen, persoonlijke verzorgingsproducten en eten. Het winkelconcern wist mede daardoor de omzet op te voeren en de periode met winst af te sluiten, waar het een jaar eerder nog rode cijfers schreef.
De totale opbrengsten kwamen uit op 308 miljoen euro. Dat is 2,3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De groei had nog sterker kunnen uitvallen als HEMA niet bezig was geweest met een aanpassing van zijn winkelformule, waardoor verscheidene grote winkels tijdelijk de deuren moesten sluiten. Verder drukte het warme weer in oktober de kledingverkopen.
HEMA boekte een nettowinst van 4,6 miljoen euro, tegen een verlies van 1,6 miljoen euro een jaar eerder. Het is voor het eerst in vijf jaar dat in het derde kwartaal onder de streep geld overblijft. Het bedrijfsresultaat nam met ruim 10 procent toe tot 34,4 miljoen euro.
,,We zijn tevreden over onze resultaten in het derde kwartaal'', aldus topman Tjeerd Jegen. De verbetering van de winstgevendheid is mede te danken aan een goede kostenbeheersing. Maar belangrijker nog is dat het bedrijf klaar is met het opruimen van overtollige voorraden. Daardoor werden de afgelopen jaren veel artikelen met hoge kortingen verkocht.
HEMA heeft zich volgens Jegen de afgelopen maanden niet alleen financieel flink verbeterd. Ook de aanpassingen aan de winkelindeling en het assortiment vallen in goede aarde. ,,De eerste resultaten hiervan zijn positief en onze klanten zijn enthousiast'', aldus de topman.