In drie HEMA-winkels hoeven klanten vanaf later deze maand niet langer in de rij te staan als ze willen betalen. Dat kan voortaan ook bij winkelmedewerkers die een mobiel apparaatje bij zich dragen. ING werkte samen met onder meer betalingsverwerker CCV aan een app die van elke mobiele telefoon of tablet die op het besturingssysteem Android draait een betaalautomaat maakt voor contactloze betalingen.
De app draait ook op mobiele apparaten van het bedrijf ZEBRA. Die lijken op normale telefoons en worden door veel winkeliers gebruikt. De app accepteert alle in Nederland gangbare pinpassen en creditcards van Mastercard en Visa. Daarnaast kunnen klanten ook met Apple Pay en Google Pay betalen.
Volgens ING biedt de app nieuwe flexibiliteit voor winkeliers, die minder werknemers achter de kassa hoeven te houden. Personeel dat een klant in de winkel helpt kan die klant immers ook meteen laten betalen. Daardoor zouden ook minder rijen voorkomen voor de kassa's op drukke momenten.
Bij HEMA betekent dat niet dat gewone en zelfscankassa's verdwijnen, laat een woordvoerder weten. "We willen het in eerst instantie inzetten bij diensten als het bestellen van gordijnen. Medewerkers die zo'n bestelling opnemen kunnen dan meteen de betaling regelen", aldus een zegsman. Daarnaast gaat HEMA bekijken hoe de extra service verder kan worden ingezet.
De proef bij HEMA loopt in eerste instantie tot het einde van het jaar. Daarna kijkt de warenhuisketen of hij door wil met de extra betalingsmethode.