Een herstel van de overslag in de Rotterdamse haven blijft voorlopig uit. Volgens het Havenbedrijf Rotterdam staat de aan- en afvoer in de grootste zeehaven van Europa onder druk door de beperkte groei van de wereldwijde economie. Ook wijst de havenbeheerder naar geopolitieke spanningen, die zorgen voor dalende handelsvolumes en lagere industriële productie.
Volgens nieuwe cijfers is er in de eerste negen maanden van dit jaar 6 procent minder overgeslagen in de Rotterdamse haven. Bij elkaar ging het om iets minder dan 330 miljoen ton. Vooral de overslag van containers en kolen liep terug. IJzererts en schroot, zogeheten agribulk waaronder soja, en vloeibaar gemaakt aardgas (lng) werden juist vaker overgeslagen.
Bij de presentatie van de halfjaarcijfers van de Rotterdamse haven in juli liet de overslag nog een min van 5,5 procent zien vergeleken met een jaar eerder. Destijds zei het Havenbedrijf dat er mogelijk in de tweede helft van het jaar al een voorzichtig begin van het herstel zou zijn. Interim-topman Boudewijn Siemons laat weten toch niet verrast te zijn door de nieuwe cijfers. "De overslag in de eerste negen maanden ligt zoals verwacht lager dan vorig jaar, maar in lijn met onze prognoses. De economie heeft de weg naar boven nog niet gevonden en dat blijft wegen op de overslagcijfers."
Vooral in de containeroverslag laat de economische situatie zich voelen. De wereldwijde vraag naar goederen ligt namelijk lager als gevolg van de inflatie. Doordat het leven overal duurder wordt letten veel consumenten extra scherp op hun uitgaven. Gemeten in gewicht zakte de overslag van containers met meer dan 8 procent. De kolenoverslag is bijna 17 procent gedaald. Dit komt vooral omdat er minder kolen gestookt werden in elektriciteitscentrales. "Deze hadden flinke concurrentie van zon, wind en gas. Meerdere kolencentrales hebben daardoor stilgestaan de afgelopen maanden", aldus het Havenbedrijf.
Lng werd juist meer overgeslagen, al gaat het met 0,4 procent wel om een kleine plus. Er werd meer lng geïmporteerd omdat de gastoevoer via pijpleidingen uit Rusland is opgedroogd. De toename van bijna 7 procent bij ijzererts en schroot laat zich verklaren doordat hoogovens afgelopen maanden stabiel draaiden en de voorraden van erts werden aangevuld. Verder was er sprake van groei bij agribulk, omdat er meer soja werd ingevoerd uit Zuid-Amerika.