Ahold Delhaize heeft in het afgelopen kwartaal een fiks lagere winst geboekt dan een jaar eerder. Het moederbedrijf van supermarkten als Albert Heijn en Delhaize en webshop Bol kampte met hogere kosten. Daarnaast moest het bedrijf 153 miljoen euro afschrijven bij de verkoop van zijn Amerikaanse onlinesuper FreshDirect aan flitsbezorger Getir.
De nettowinst daalde tot 394 miljoen euro, wat bij gelijke wisselkoersen bijna 30 procent minder is dan een jaar eerder. De omzet steeg na een correctie voor wisselkoersen bijna 3 procent tot 21,9 miljard euro.
Ahold Delhaize kocht FreshDirect tijdens de coronacrisis, toen veel mensen vanuit huis boodschappen bestelden. Dat het bedrijf nu minder waard is, komt doordat mensen hun koopgedrag na de pandemie weer aanpasten. "Achteraf ben je altijd wijzer", zei Muller, die stelt dat de verkoop bedoeld is om de eigen activiteiten winstgevender te maken. "Bepaalde activiteiten passen niet meer bij ons."
Dat de omzet steeg, kwam vooral door prijsstijgingen om de hogere kosten voor energie en grondstoffen door te berekenen. De hoeveelheden verkochte producten lagen over het algemeen lager. Vooral in Europa blijft dit de rest van het jaar waarschijnlijk het geval doordat hogere energiekosten de koopkracht van klanten raakt, denkt topman Frans Muller. Daar staat tegenover dat Albert Heijn en Bol marktaandeel wonnen, waar de topman "erg verheugd" over is.
In Europa steeg de omzet met ruim 7 procent. Maar in de Verenigde Staten ging het minder hard. Op de belangrijkste markt voor Ahold Delhaize steeg de voor wisselkoersen gecorrigeerde omzet met maar 0,5 procent. Winkels hadden hier onder andere last van het afbouwen van steun bij de boodschappen voor mensen met lage inkomens. Ook hadden studenten minder te besteden, doordat ze weer hun studieschulden moesten afbetalen.
Ahold Delhaize verwacht dat de inflatie voorbij de piek is, alhoewel voedingsmiddelen in het derde kwartaal nog aanzienlijk in prijs stegen. Bepaalde producten zijn volgens Muller al goedkoper geworden in de supermarkt, zoals melk en boter. Maar bijvoorbeeld rijst en olijfolie zijn duurder geworden.
Voor heel het jaar is Ahold Delhaize iets pessimistischer over de winst per aandeel, maar de vrije kasstroom zal hoger liggen dan eerder verwacht. Het bedrijf koopt volgend jaar ook voor 1 miljard euro aan eigen aandelen in, waarmee aandeelhouders worden beloond.