DEN HAAG (ANP) - De omzet van de Nederlandse detailhandel is in november gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Die omzetgroei kwam voor rekening van de non-foodsector, oftewel winkels waar geen levens- en genotmiddelen worden verkocht, want in supermarkten was wel een daling te zien.
De totale omzet in de detailhandel ging in die maand, met het koopjesfestijn Black Friday, met 2,2 procent omhoog. Het verkoopvolume, ofwel de hoeveelheid spullen of voedingsmiddelen die ze verkochten, lag 0,3 procent hoger dan een jaar geleden. Via webwinkels werd online 1,8 procent meer omgezet.
In non-food nam de omzet met 4,4 procent toe en lag het volume 3,2 procent hoger. Bij winkels in voedings- en genotmiddelen zakte de omzet met 2 procent en kromp het verkoopvolume met 5,9 procent. De omzet van supermarkten lag 3 procent lager. De omzet van speciaalzaken steeg 4,6 procent.
Sinds 1 juli van vorig jaar mogen supermarkten geen sigaretten en andere tabaksproducten meer verkopen, waardoor ze omzet mislopen. Onder meer speciaalzaken verkopen nog wel rookwaren