AMSTERDAM (ANP) - Supermarkten Jumbo en Picnic moeten veel meer voor Douwe Egberts-koffie en Pickwick-thee betalen om die producten terug in de schappen te krijgen. De prijsonderhandelingen met JDE Peet's, het bedrijf achter de merken, hebben niet het gewenste resultaat opgeleverd, bevestigt Picnic-topman Michiel Muller na berichtgeving van De Telegraaf.
Sinds begin dit jaar leverde JDE Peet's niet meer aan de supermarkten en werden met Everest, de gezamenlijke inkooporganisatie van de supermarkten, harde prijsonderhandelingen gevoerd. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een lijstje met "adviesprijzen" vanuit de fabrikant voor merken als Douwe Egberts, Senseo, L'OR en Pickwick. Dat lijstje komt neer op prijsstijgingen van 20 tot 30 procent.
Volgens Muller gaat het om prijzen die voor de consument "niet te absorberen" zijn. Picnic moet de exacte prijzen waarvoor de producten terug in de winkel komen nog bepalen, maar Muller kan nu al zeggen dat dit niet om zulke hoge prijsstijgingen zal gaan. "We leveren dus marge in, terwijl de fabrikant zijn winstgevendheid vergroot." In De Telegraaf zegt Jumbo-baas Ton van Veen eveneens dat de keten de fors hogere prijzen niet gaat doorberekenen aan de klant.
Rafa Oliveira, de topman van JDE Peet's, beschouwt aanzienlijke prijsstijgingen als onvermijdelijk. Hij wijst erop dat de prijzen van koffiebonen vorig jaar meer dan verdubeld zijn als gevolg van ongunstige weersomstandigheden in belangrijke producerende landen. Daarnaast waren er "meerdere verstoringen in de toeleveringsketen".
Muller is het niet eens met Oliveira's verwijzing naar de koffiespotprijzen – de actuele dagprijs voor koffie. "Denk je echt dat JDE Peet's de spotprijs voor koffiebonen betaalt? Zij hebben langlopende contracten met boeren." Hiermee doelt Muller op overeenkomsten waarin een vaste prijs wordt afgesproken voor een bepaalde periode met koffieleveranciers.