Supermarktketen Jumbo gaat dit jaar verder met prijsverlagingen om verloren marktaandeel terug te winnen, maakte het concern bekend. Het familiebedrijf merkt dat klanten steeds meer gespitst op koopjes en minder "winkelvast" zijn, als gevolg van de gedaalde koopkracht.
Jumbo verlaagde afgelopen jaar naar eigen zeggen de prijzen van ruim duizend producten. Voor 2024 staan nog "duizenden prijsverlagingen" op de planning, stelt topman Ton van Veen. Daarnaast zegt de keten "terughoudend" te zijn met prijsverhogingen voor zowel A-merkproducten als huismerkartikelen.
De omzet die valt onder de Jumbo-formule kwam over 2023 uit op 10,9 miljard euro, een groei van 7,1 procent vergeleken met het voorgaande jaar. Dit is iets lager dan de totale groei van de Nederlandse supermarktbranche (gemiddeld 7,6 procent).
Volgens het bedrijf staat de winst steeds meer onder druk. "Naast een stijging van de inkoopprijzen, die veelal niet een-op-een werden doorberekend aan klanten, had Jumbo te maken met fors hogere kosten voor salarissen, huur en energie." Ook winkeldiefstallen drukken op de winst. Van Veen voorziet dat de nettowinst over 2023 iets lager uitpakt dan de behaalde 80 miljoen euro in het voorgaande jaar.
Het supermarktbedrijf waagt zich niet aan het geven van verwachtingen voor 2024 door aanhoudende onzekere marktomstandigheden. Wel denkt het te gaan profiteren van de samenwerking met twee grote internationale inkooporganisaties. De gezamenlijke prijsonderhandelingen van Europese supermarktbedrijven met leveranciers van A-merken moet leiden tot goedkopere producten.