Kassa's rinkelen harder dan ooit tijdens Black Friday

25 nov 2023, 10:11 Zakelijk
kassas rinkelen harder dan ooit tijdens black friday
Het uit Amerika overgewaaide fenomeen Black Friday heeft vrijdag voor fors meer extra pintransacties gezorgd. Volgens betaalplatform iDEAL is er een recordaantal van 7,1 miljoen betalingen verricht, vergeleken met 6,1 miljoen vorig jaar.
"Al drie jaar op rij kopen Nederlandse consumenten op Black Friday significant meer dan het jaar ervoor", meldt de organisatie. Volgens het platform zijn 78 procent van alle transacties in Nederland iDEAL-betalingen.
Dat Nederlanders vaker hun pas trokken merkt ook PostNL. In de eigen app waarschuwt het postbedrijf dat pakketten mogelijk later dan normaal worden afgeleverd. Een woordvoerster benadrukt wel dat er momenteel geen vertragingen zijn. De dagen na Black Friday moet het bedrijf ruwweg 2 miljoen pakketjes per dag afleveren, twee keer zoveel vergeleken met een normale dag. Op de dagen rond Black Friday kopen veel Nederlanders ook al met korting in voor Sinterklaas.
Volgens Betaalvereniging Nederland lag het aantal pinbetalingen op Black Friday ongeveer 10 procent hoger en de omzet zo'n 20 procent hoger vergeleken met een gewone vrijdag van begin november. Het aantal pinbetalingen aan de winkelkassa op Black Friday is volgens de vereniging ongeveer gelijk aan vorig jaar. Dat komt volgens de organisatie mogelijk omdat webwinkels meer verkopen op Black Friday dan fysieke winkels. De vereniging ziet ook dat Black Friday geen koopjesfeest van één dag meer is. "Het lijkt zich over een steeds langere periode uit te smeren."
Fysieke winkels in de mode- en kledingbranche profiteerden vrijdag het meest, met ruwweg 80 procent meer pinbetalingen dan op een gewone vrijdag. "Andere winkelbranches waar aanzienlijk meer pinbetalingen werden gemeten waren foto/juwelen/optiek (plus 50 procent), speelgoed/hobby/sport (plus 50 procent) en warenhuizen/bouwmarkten (plus 35 procent)".
In de Verenigde Staten ging het er vrijdag volgens zakenbanken juist wat rustiger aan toe vergeleken met voorgaande jaren. Consumenten die op zoek gaan naar afgeprijsde elektronica, kleding en huishoudelijke artikelen tijdens de aftrap van het kerstinkopenseizoen, zijn daar cruciaal voor grote retailers.
Volgens marktkenners deden veel consumenten hun inkopen vorige maand al, omdat bedrijven toen ook al veel kortingen gaven. "Mensen hebben al wat ze willen. Je kunt maar zoveel grote tv's en stemassistenten kopen", stelt een Amerikaanse retaildeskundige van Huntington Private Bank. Winkelketens zullen naar verwachting de rest van het jaar blijven strooien met kortingen om van hun voorraden af te komen.