Klein deel KLM-medewerkers blootgesteld aan te veel chroom-6

09 mrt 2022, 14:54 Zakelijk
klein deel klm medewerkers blootgesteld aan te veel chroom 6
Een klein deel van de onderhoudsmedewerkers van KLM is in het verleden mogelijk blootgesteld geweest aan meer chroom-6 dan wettelijk was toegestaan. Dat laat de luchtvaartmaatschappij weten na onafhankelijk onderzoek. Verder onderzoek moet duidelijk maken om hoeveel medewerkers het gaat. Daarbij praat KLM met de vakbonden over een collectieve compensatieregeling.
Uit het onderzoek blijkt dat op verschillende momenten in de afgelopen vijftig jaar niet kan worden uitgesloten dat werknemers te veel in contact zijn geweest met het metaal. Dat zat in onder meer verf en primer die door vliegtuigfabrikanten werd voorgeschreven en kwam vrij als er bijvoorbeeld geschuurd of gelast werd. Mensen die te veel in contact zijn gekomen met chroom-6 kunnen onder andere longkanker, neuskanker, neusbijholtekanker of chronische longziekten krijgen.
Uit het verdere onderzoek moet nu blijken of de KLM-medewerkers ook daadwerkelijk met te veel chroom-6 in aanraking zijn geweest. Als er bijvoorbeeld consequent veiligheidsmaatregelen werden genomen, kan dat betekenen dat de daadwerkelijke blootstelling lager was. Voor werknemers en oud-werknemers komen er bovendien informatiesessies.
KLM benadrukt dat bij de onderhoudswerkzaamheden inmiddels al jaren aan de wettelijke eisen wordt voldaan.
Vakbonden Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart Technici (NVLT) en FNV Luchtvaart laten weten dat er nog geen overeenstemming over compensatie is, ook door de betrokkenheid van de vele vakbonden en dochterondernemingen van KLM. Ook is de materie erg gecompliceerd door de lange periode waarin medewerkers in contact kwamen met chroom-6.
"Het gaat op dit moment nog niet eens over bedragen, maar over de vraag wie er in aanmerking komt voor een compensatieregeling en in hoeverre je ingaat op de schuldvraag", legt David van de Geer van FNV Luchtvaart uit. "Het is een gigantische periode waarin duizenden mensen de revue zijn gepasseerd. Bij onze achterban leeft de zorg: als ik ziek word, is er dan een vangnet voor me? Dat is belangrijk voor ons en daar willen we aan werken."
De FNV'er benadrukt dat KLM als werkgever zich bij de gesprekken goed inzet om tot een resultaat te komen. FNV zelf mikt erop om medio april tot een akkoord te komen.