De KLM Groep heeft bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een plan ingediend waarmee de geluidshinder van vliegtuigen wordt verminderd, zonder dat het aantal vluchten wordt verlaagd. Met die zienswijze denkt de groep op termijn de geluidshinder voor omwonenden verder terug te dringen dan wat de overheid voor ogen heeft.
Zo wil het ministerie dat de geluidshinder per november 2024 ‘s nachts met 15 procent wordt gereduceerd. Over de gehele dag is dat 20 procent. Dat eerste doel denkt de KLM Groep in 2024 te kunnen overstijgen, met een geluidsreductie van 18 procent. De doelstelling voor minder geluid over de gehele dag, verwacht de luchtvaartgroep echter niet voor de gestelde deadline te halen, maar pas in 2026.
Op termijn denkt de KLM Groep daarentegen dat zijn plannen op termijn meer effect sorteren dan de plannen van het ministerie van I&W. Dat wil de groep onder meer bereiken met het vernieuwen van de vloot, door stillere, schonere en zuinigere vliegtuigen aan te schaffen. Ook worden ideeën aangedragen hoe er stiller gevlogen kan worden. Daarnaast wil de KLM Groep ‘s nachts de meest stille vliegtuigen inzetten, om dan de geluidshinder voor omwonenden extra te reduceren.
Onder de KLM Groep vallen naast KLM ook Transavia, Martinair en KLM Cityhopper. Bij het opstellen van de zienswijze trok de groep op met andere sectorpartijen, te weten easyJet, TUI, Corendon en BARIN. Volgens de groep komt het maatregelenpakket dat daaruit is voortgekomen tegemoet aan de gestelde geluidsdoelstellingen van de overheid.