KLM heeft "een aantal" meldingen binnengekregen op haar onlangs geopende meldpunt voor medewerkers die slachtoffer zijn geworden van grensoverschrijdend gedrag. "En daar hebben we uiteraard op geacteerd. Bij bepaalde meldingen heeft dit geleid tot disciplinaire maatregelen", laat KLM weten.
Om hoeveel meldingen het gaat en om wat voor maatregelen wil een woordvoerster niet zeggen. "Ongewenst en soms ook grensoverschrijdend gedrag vindt helaas plaats binnen KLM. Dit is onacceptabel."
Eind vorig jaar startte KLM een onderzoek naar meldingen van "ernstig grensoverschrijdend gedrag" door een oud-medewerker die werkzaam was als piloot. Volgens de luchtvaartmaatschappij hadden meerdere piloten hier toen melding van gemaakt.
KLM zei toen "de onderste steen boven" te willen hebben en had hierover medewerkers gepolst van Flight Operations (cockpit crew), Inflight Services (cabin crew) en KLM Cityhopper (cockpit en cabin crew). Volgens de zegsvrouw van KLM loopt dit onderzoek nog. Het wordt door een extern onderzoeksbureau uitgevoerd.
Het onlineprogramma BOOS kwam donderdag met een onderzoek naar buiten, waarin met twee vermeende slachtoffers van grensoverschrijdend gedrag door een piloot is gesproken. Volgens het programma zou ook nog een andere piloot zich hier schuldig aan hebben gemaakt. KLM wil hier verder niet op ingaan. "Op specifieke klachten kunnen we niet ingaan vanwege de privacy van de melder en de beklaagde."