KLM schrapt tot en met eind augustus dagelijks nog eens tussen de tien en twintig Europese retourvluchten. Die annuleringen komen bovenop de eerder geschrapte vluchten en moeten volgens de luchtvaartmaatschappij ervoor zorgen dat alle klanten zonder problemen op reis kunnen, ondanks de problemen op Schiphol. Ook moet de ingreep helpen om de werkdruk voor het personeel te beperken.
KLM beperkt bovendien de verkoop van de resterende stoelen op Europese vluchten verder. Daarmee creëert de maatschappij meer ruimte om reizigers om te kunnen boeken waarvan de vluchten nu worden geannuleerd, maar ook voor reizigers die vanwege de drukte op Schiphol hun vlucht missen. Bovendien helpt het, net als het schrappen van de extra vluchten, om de operatie op Schiphol soepeler te laten verlopen. KLM geeft aan dat niet alleen op Schiphol grote drukte is, maar ook binnen de eigen operatie.
Om die reden past het bedrijf verder de vrachtregels voor passagiersvluchten aan. Zo gaat er op Europese Cityhopper-vluchten geen lading meer mee. Dat moet zorgen dat vluchten makkelijker op tijd kunnen vertrekken. Bij intercontinentale vluchten gaan geen losse pakketten of postzakken meer mee. Die moeten voortaan in een vrachtcontainer worden geladen zodat het laden van de vracht op het platform sneller kan verlopen. De maatregelen voor de vracht duren tot en met eind oktober.