Motormaker Harley-Davidson heeft het eerste kwartaal van het jaar veel beter gepresteerd dan werd verwacht. De onderneming, die onlangs een nieuwe strategie ontvouwde, verdiende vooral meer geld met de verkoop van zijn touringmotoren.
Harley zette over de eerste maanden een omzet van 1,4 miljard dollar in de boeken. Dat was 10 procent meer dan een jaar eerder. De winst van de onderneming steeg van 70 miljoen dollar in het eerste kwart van 2020 naar 259 miljoen dollar nu. Dat resultaat lag twee keer hoger dan waar rekening mee werd gehouden.
Topman Jochen Zeitz, de eerste niet-Amerikaan aan het roer van het bedrijf, maakte eerder dit jaar bekend dat Harley zich gaat richten op segmenten waar het sterk in is, zoals touringmotoren en de grotere cruiser-modellen. Dat zijn de motoren waar de meeste mensen aan denken bij de naam Harley-Davidson.
Daarnaast breidt de motorenbouwer uit naar winstgevende andere segmenten die in het verlengde liggen van bestaande producten. Ook wordt de elektrische motorfietsentak een eigen divisie binnen het bedrijf.
Tegenvaller voor Harley-Davidson is dat het bedrijf over alle motorfietsen die het in de Europese Unie verkoopt een importheffing van 31 procent moet gaan betalen en vanaf 1 juni zelfs 56 procent. Eerder mocht het Amerikaanse bedrijf nog een beperkt aantal motoren uit zijn niet-Amerikaanse fabrieken invoeren tegen een heffing van 6 procent, maar dat mag per direct niet meer.
De hoge invoertarieven zijn het gevolg van een ruzie tussen de EU en de Verenigde Staten over subsidies voor vliegtuigbouwers Boeing en Airbus. Beide kanten legden vervolgens importheffingen op aan producten waarmee ze de andere landen zouden treffen, maar die ook symbolisch belangrijk zijn. Harley-Davidson zegt direct stappen te zetten tegen de verhoogde heffing. "Dit is een situatie zonder precedent en laat zien dat er serieuze gevolgen zijn van een escalerende handelsoorlog", meent Zeitz die de gevolgen voor Harley aanzienlijk noemt."